رجا نیوز خاتمی بالاخره پس از ماهها کش‌وقوس تبلیغاتی، کاندیداتوری خود را برای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد و از این به بعد، همه منتظر اعلام انصراف میرحسین موسوی از عرصه رقابت هستند چراکه بنا به وعده خاتمی، از میان او و میرحسین قطعاً فقط یک نفر کاندیدا خواهد شد.

البته از زمان طرح احتمال کاندیداتوری موسوی و همچنین پس از جدی‌تر شدن این احتمال و اینکه او خود سکوت 20 ساله‌اش را شکست، خاتمی و یارانش سعی داشتند یا این احتمال را تکذیب کرده و یا مشروط کنند. موضوع حضور موسوی در شرایطی که خاتمی سعی داشت با ابراز تردید درباره آمدن، زمینه‌های تبلیغاتی حضورش را فراهم کند، برای خاتمی و اطرافیانش یک شوک بزرگ بود؛ چراکه از یک سو میان کسانی که خاتمی به صورت بالقوه می‌توانست حمایت آنها را برای کاندیداتوری خود جلب کند، انشقاق ایجاد می‌کرد و از سوی دیگر، او را ناچار می‌ساخت تا به تاکتیک تبلیغاتی خود با عنوان "تردید" زودتر پایان دهد.

با این حال، شوک وارد شده از بابت احتمال حضور موسوی در انتخابات موجب شد تا اطرافیان خاتمی و شخص او، واکنش‌های متفاوتی در قبال این مسئله ابراز کنند. حدود 2 ماه قبل، سایت "یاری"، ارگان حاميان ورود رئيس جمهور سابق به انتخابات، در خبری ادعای حمایت میرحسین موسوی از خاتمی را مطرح کرد و به نقل از موسوی در دیدار با گروه‌های دانشجویی نوشت: «در دوران اصلاحات، مشاور آقای خاتمی بودم و اکنون نیز مشاور ایشان هستم و در شرایط فعلی خاتمی را بهترین گزینه برای ریاست جمهوری می دانم.» این خبرسازی اما پس از گذشت تنها چند ساعت از سوی دفتر موسوی تکذیب و اعلام شد وي هيچ‌گونه اظهارنظري در مورد انتخابات رياست جمهوري نكرده و در هفته‌هاي اخير نيز، ديداري با گروه‌هاي دانشجويي نداشته است.

اما اینکه میر حسین موسوی خط قرمز خود را ورود خاتمی به انتخابات بداند نیز آرزویی است که خاتمی و همفکرانش از ابتدا آن را دنبال کرده‌اند، چراکه در غیر این صورت، با حضور موسوی در انتخابات و یا عدم حمایت وی از خاتمی، حامیان خاتمی در حد همان تندروها باقی می مانند. در خبرسازی "یاری" نیز این موضوع به وضوح مشهود بود به طوری‌که حتی به نقل از موسوی نوشته شد: «خط قرمز من خاتمی است و تا وقتی احتمال حضور ایشان در انتخابات باشد، به آمدن فکر نخواهم کرد و در صورتی که خاتمی ترجیح بدهد، کاندیدا نشود، بر روی این موضوع فکر خواهم کرد.» همچنین به نوشته این سایت، موسوی پاسخ آمدن یا نیامدن خود به صحنه انتخابات را به 2 ماه دیگر ( اکنون) که وضعیت حضور خاتمی در انتخابات مشخص می شود موکول کرده است.

به هر حال، با افزایش فعالیت های سیاسی موسوی، نگرانی خاتمی نیز افزایش یافت تا جایی که پس از دیدار و مذاکراتی که با موسوی داشت، خطاب به اصلاح طلبان اعلام کرد که از میان او و میرحسین یک نفر قطعاً کاندیدا خواهد شد. خاتمی با این اعلام، چند موضوع را هدف قرار داده بود، اول اینکه از فشارهای اطرافیانش برای تسریع در اعلام کاندیداتوری خلاصی یابد، از سوی دیگر موسوی را از وورد به فضای رقابت با خود به شیوه‌ای دوستانه کنار بزند و در صورتی که خود کاندیدا شد، از حمایت وی برخوردار شود.

هرچند اعلام "یا خاتمی یا میرحسین" از سوی موسوی تکذیب نشد، اما هیچ واکنشی مبنی بر تائید هم از سوی او نشان داده نشد و چه بسا تداوم فعالیت سیاسی و تبلیغاتی از جمله تشکیل ستادی برای انجام کارهای انتخاباتی و راه‌اندازی سایت اطلاع‌رسانی و انجام 2 مصاحبه پیاپی آن هم با انگیزه‌های تبلیغاتی، خود نشانه‌ای بر تکذیب توافق با خاتمی به حساب می‌آمد و گویا در این میان، رقابتی پنهان جاری است که خاتمی و اطرافیانش با واکنش‌های از روی دستپاچگی، سعی در علنی نشدن آن دارند.

هرچند که موسوی در قبال تحرکات انتخاباتی و تاکتیک‌های تبلیغاتی خاتمی سکوت پیشه کرده و خود و حامیانش حتی نامی از او نبردند اما تصمیمی که اکنون، اتخاذ می‌کند برای جریان دوم خرداد سرنوشت‌ساز خواهد بود. وی در صورت اعلام انصراف و حمایت از خاتمی است که می‌تواند اعتبار حامیان خاتمی در خبرسازی‌های گذشته را احیا کند. همچنین خاتمی پس از آنکه گفته بود از میان او و موسوی، فقط یک نفر کاندیدا می‌شود تاریخی را هم برای این اعلاوم کاندیداتوری اعلام کرد تا برای در تعلیق ماندن موسوی سقف زمانی تعیین کرده باشد.

در واقع همانطور كه كروبي، 20 آذر را اولتيماتومي براي دوم خردادي‌ها اعلام و گفته بود در صورت عدم رسيدن به اجماع، ديگر به نفع كسي كنار نمي‌رود، خاتمي هم البته نه به صراحت كروبي بلكه با محافظه‌كاري خاص خود 22 بهمن را براي موسوي آخرين مهلت اعلام نامزدي قرار داده و در روزهای اخیر اعلام کرد: «من بايد به قولي که به مردم داده‌ام عمل کنم و آمادگي خود را براي حضور اعلام دارم.»

خاتمی در شرایطی کاندیداتوری خود را اعلام می‌کند که علاوه بر رقابت با کروبی، رقیبی به نام موسوی را نیز برای خود محتمل می‌داند و در صورت عدم اعلام انصراف و یا واکنشی حمایتی از سوی میرحسین، هم وعده او به اصلاح‌طلبان غلط از آب درآمده و هم ناگزیر به اثبات خود در مقابل کسی است که سعی می‌کرد بیشترین نزدیکی را با او در ذهن‌ها ایجاد کند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا